Kesan-kesan migrasi dalaman terbahagi kepada kesan positif dan kesan negatif. Antara kesan positif migrasi dalaman terhadap kawasan asal dan kawasan destinasi ialah peningkatan pembangunan sumber alam di tempat destinasi. Migrasi masuk penduduk ke sebuah kawasan membolehkan kawasan itu mempunyai tenaga buruh yang mencukupi bagi menjana dan membangunkan sumber-sumber alam yang ada. Sebagai contoh sumber tanah di rancangan Pembangunan Wilayah JENGKA, DARA, KESEDAR, KETENGAH, dan KEJORA dapat di majukan dengan sector perladangan getah dan kelapa sawit. Kemajuan ini disebabkan kemasukan migran penduduk desa dalam program penempatan peneroka yang dilakukan oleh FELDA pada awal 1970-an. Golongan peneroka melakukan kerja-kerja buruh seperti pembersihan tapak ladang, penanaman, pengutipan hasil dan penghantaran ke kilang memproses.

Selain itu, tekanan kependudukan dapat dikurangkan. Tekanan kependudukan dan sumber alam di kawasan desa atau di kawasan yang padat penduduk dapat dikurangkan melalui migrasi keluar penduduk dari kawasan tersebut. Contohnya, melalui program transmigrasi penduduk Pulau Jawa ke pulau-pulau lain di Indonesia sedikit sebanyak telah berjaya mengurangkan tekanan penduduk yang selama ini berlaku di Pulau Jawa. Penduduk yang tinggal boleh mengerjakan sumber alam yang ada tanpa saingan sengit. Peluang pekerjaan yang ada boleh diisi dan sepadan dengan penawaran buruh semasa. Justeru pendapatan perkapita penduduk dan taraf hidup penduduk juga turut meningkat.

Antara kesan negatif  migrasi dalaman terhadap kawasan asal dan kawasan destinasi pula ialah tekanan terhadap sumber alam khususnya sumber tanah. Hal ini disebabkan berlakunya persaingan guna tanah yang ketara antara penempatan, industry, pembandaran, kemudahan asas, pertanian, dan sebagainya di bandar raya Kuala Lumpur. Saiz tanah yang tidak bertambah berbanding kepadatan dan intensity guna tanah  akan menimbulkan tekanan terhadap tanah-tanah yang ada. Kemasukan migrasi akan menambahkan bilangan penduduk, justeru kawasan penempatan dan perumahan perlu dibina bagi memenuhi keperluan penduduk berkenaan. Pembukaan kawasan penempatan baru akan mengorbankan kawasan guna tanah yang sedia ada seperti guna tanah pertanian. Pada masa kini sudah banyak estet-estet pertanian bertukar kepada estet perindustrian dan perumahan serta nilai tanah menjadi semakin mahal sehingga sukar untuk guna tanah lain sijalankan.

Selain itu, pencemaran dan kerosakan sumber alam. Pertambahan penduduk di bandar-bandar besar akibat migrasi telah meningkatkan kadar pencemaran udara dan air di bandar-bandar berkenaan. Pertambahan penduduk secara tidak langsung meningkatkan jumlah kenderaan yang melepaskan gas-gas pencemar seperti karbon monoksida ke udara. Keadaan ini akan meningkatkan lagi indeks pencemaran udara. Sumber air khususnya sungai akan tercemar menerusi pembuangan sisa domestik seperti sampah sarap ole penduduk yang semakin bertambah khususnya di kawasan setinggan. Contohnya, kes Sungai Gombak dan Sungai Klang. Kerosakan terhadap sumber alam dirujukkan kepada pelbagai kejadian hakisan dan tanah runtuh yang sering terjadi di bandar-bandar besar akibat pembangunan yang pesat khususnya di lereng-lereng bukit bagi tujuan penampung pertambahan penduduk melalui membina kawasan perumahan.

Di samping itu, kepupusan sumber alam. Migrasi masuk penduduk terhadap sesuatu kawaan yang mempunyai sumber berpotensi menyebabkan lama-kelamaan sumber tersebut mengalami kepupusan dan diancam kehabisan khususnya sumber yang tidak boleh diganti. Contohnya, sumber bijih timah di Ipoh, Perak yang diancam kepupusan akibat eksploitasi berlebihan semenjak kemasukan migran-migran melalui Cina ke Tanah Melayu pada awal abad ke-19. Sumber-sumber hutan di kawasan bandar juga hamper kehabisan kerana proses penebangan dan penerokaan yang sentiasa berlaku bagi memenuhi permintaan sector perumahan, pembandaran, dan perkilangan yang semakin bertambah sejajar dengan kemasukan penduduk ke kawasan bandar-bandar.

Justeru itu berlakunya pembaziran sumber. Negeri-negeri seperti Kelantan dan Terengganu mengalami masalah kekurangan pekerja untuk membangunkan sumber-sumber alam setempat. Misalnya masalah tanah terbiar dan krisis tenaga dalam sektor pertanian dan perikanan. Fenomena migrasi tenaga kerja dari sector pertanian dan perikanan dari luar bandar ke sektor industrian dan perkhidmatan di bandar menyebabkan kawasan-kawasan desa yang ditinggalkan menjadi lebih mundur.
passer by
6/8/2010 06:53:29 pm

useless

Reply
eeeee
9/14/2010 12:23:55 am

suck

Reply
11/28/2010 10:33:57 am

New week start, the skyhawks are cool, we need some useful idea , this blog is so useful, nice.

Reply
9/20/2011 02:34:27 am

thanks....saye rase terhutang budi...klu xde bende nie....terpakse saye perah otak utk buat ayat...
(..^__^..)

Reply
ahmed
11/1/2011 12:24:25 am

waw...sgt membantu ..tanks!

Reply
farizah
7/7/2012 11:11:20 pm

useful.... thanks :>

Reply
7/30/2012 11:26:57 pm

nice~ thanks~ btw i'm gonna use this

Reply
Amazing
8/12/2012 08:05:36 pm

Wow! They are all my seniors! :) Glad to be SMK Putatanian <3

Reply
ina
5/24/2013 02:29:28 pm

:D

Reply
8/14/2013 05:17:32 pm

mmmmm

Reply
walao a
11/13/2013 04:32:42 pm

bad text that i look

Reply
Suhaila
7/14/2014 11:03:00 pm

Super duper cool! Trimas sesangat... :-D

Reply
qwsqws
10/18/2014 01:30:39 pm

Reply
syahirah
10/26/2014 10:21:15 pm

Very useful . Im so glad . Thanks .

Reply
6/23/2017 02:50:56 am

wow terima kasih sangat membantu artikel ini

Reply



Leave a Reply.